ارتقاء بهره‌وری در شرکت قند تربت حیدریه با اجرای طرح‌های توسعه و نوسازی

قند تربت حیدریه یکی از دو شرکت زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در صنعت قند است که در راستای اجرای تحقق شعار سال مبنی بر «رشد تولید، مهار تورم»، طرح توسعه کارخانه را در دستور کار خود قرار داده و موفق شده است با اجرای پروژه‌های متعدد نوسازی به ارزش ۲۳۸.۵(۲۳۸ ممیز پنج دهم) میلیارد ریال در سال جاری، گامی مهم در ارتقاء بهره‌وری بردارد.

مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به خرید دو دستگاه سانتریفیوژ شکر اظهار کرد: با توجه به مستهلك شدن تدريجی ماشين‌آلات كارخانه به ویژه سانتريفیوژها كه نقش مستقیمی در مصرف انرژی، راندمان تولید و بهره‌وری دارند و در صورت عدم نوسازی مي‌توانند زيان‌هاي مالي و جاني را به همراه داشته باشند، این دستگاه‌ها با ظرفيت 1750 کیلوگرم در هر سیکل تخلیه خریداری شد. 
دکتر احسان اژدری گفت: با وجود تحریم‌های خصمانه علیه کشور اما با تلاش و پیگیری‌های متعدد توانستیم دو دستگاه سانتریفیوژ شکر ساخت کشور سوئد را به همراه دو دستگاه الکتروموتور 250 کیلو وات ساخت شرکت زیمنس آلمان خریداری و توسط کارشناسان فنی مجموعه و متخصصان داخلی در مدت زمان حدود 3 ماه نصب و راه‌اندازی کنیم.
او ادامه داد: اين سانتريفوژها علاوه‌بر توليد شكر مرغوب و تفكيك بسيار عالي پساب، نقش مهمي در كنترل ضايعات ملاس، کاهش بازچرخانی مواد و به طبع کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان تولید دارند.
 

ساخت دستگاه علف‌گیر با تکیه بر توان نیروهای شرکت
مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه از طراحی و ساخت دستگاه علف‌گیر با بهره‌مندی از تخصص نیروهای دانشی شرکت و امکانات داخلی خبر داد و افزود: با توجه به مکانیزه شدن عملیات برداشت و این‌که جمع‌آوری چغندر با علف و خاشاک همراه است، نسبت به ساخت دستگاهی برای حذف این مواد اقدام شد.
او ادامه داد: علف و خاشاک نه تنها تاثیر مضری بر ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید از جمله واحدهای آسیاب خلال و دیفوزیون دارند، بلکه راندمان تولید را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. ساخت و نصب این دستگاه توسط کارکنان فنی شرکت و و در مدت حدود 4 ماه صورت گرفت.
 

ساخت سالن بسته‌بندی شکر
اژدری با اشاره به ساخت سالن بسته‌بندی و استقرار دو دستگاه بسته‌بندی شکر در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: با توجه به نیازسنجی و تحقیقات صورت گرفته در بازار در راستای نیاز مشتری، سالن بسته‌بندی محصول با رعایت اصول بهداشتی و الزامات سازمان غذا و دارو (PRPS) احداث شد.
او ادامه داد: این سالن همچنین به دو دستگاه بسته‌بندی تمام اتوماتیک یک کیلوگرمی و 2.5 کیلوگرمی مجهز شد.
 

افزایش حداکثری جذب و تخلیه چغندر
اژدری از بازسازی و تعمیر سیستم دکل گردان دستگاه تخلیه متحرک چغندر به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش بهره‌وری در کارخانه قند تربت حیدریه یاد کرد و گفت: با توجه به قدمت دستگاه و مستهلک شدن صفحه گردان دکل، اقدامات لازم برای کاهش توقفات و افزایش حداکثری جذب و تخلیه چغندر توسط کارکنان فنی شرکت انجام شد و دستگاه در شرایط نرمال کاری قرار گرفت.
 

خدمات‌دهی به پیمانکاران با ارائه دستگاه بذرکار
او همچنین از خرید دستگاه بذرکار برای خدمات‌دهی به پیمانکاران چغندر طرف قرارداد شرکت خبر داد و اظهار کرد: دستگاه ردیف‌کار خریداری شده مجهز به کود‌کار بوده و قادر است همزمان با کاشت چغندر‌قند، عملیات کود‌کاری را انجام دهد. با این کار علاوه‌بر تأمین نیاز غذایی گیاه در اوایل فصل و افزایش کارآیی مصرف کود، از اتلاف این نهاده کشاورزی جلوگیری می‌شود. 
اژدری ادامه داد: افزودن کود همزمان با کاشت، همچنین از تردد اضافی تراکتور و ادوات کشاورزی جلوگیری کرده و در هزینه و سوخت صرفه‌جویی می‌شود. ردیف‌کار جدید دارای دقت کاشت بالا بوده و قادر است با مصرف بذر کم‌تر، تراکم مطلوب و یکنواختی را در مزرعه ایجاد کند که این خود باعث حذف نیروی کارگری اضافی برای انجام عملیات تنک و وجین علف‌های هرز می‌شود. 
او عملیات کاشت و سبز شدن مطلوب مزرعه را از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در حصول عملکرد بالا دانست و خاطرنشان کرد: این امر کارآیی مصرف تمام منابع مصرف شده از قبیل منابع انسانی، نهاده‌های کشاورزی و... را تا پایان فصل کشت تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
اژدری ادامه داد: با دقت کاشت بالای دستگاه و قرار‌گیری بذر‌ها در عمق مناسب، نه تنها مصرف بذر کاهش می‌یابد، بلکه شاهد تراکم یکنواخت و سبز همزمان مزرعه و امکان استفاده به موقع از علف‌کش خواهیم بود.
او افزود: بدین ترتیب با سبز شدن یکنواخت محصول، بهره‌مندی از منابع رایگان محیطی مانند نور خورشید و نیز استفاده از منابعی همچون آب، کود و سم، کارآیی مصرف نهاده‌های کشاورزی افزایش، هزینه تولید کاهش و عملکرد محصول چغندر‌قند در هکتار افزایش می‌یابد.

آستان نیوز

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی