پایان هفتاد و دومین فصل بهره‌برداری کارخانه قند تربت حیدریه/ ۲۰۰ هزار تن چغندر فرآوری شد

هفتاد و دومین فصل بهره‌برداری کارخانه قند تربت حیدریه که از چهاردهم شهریور ماه امسال آغاز شده بود، حالا با فرآوری 200 هزار تن چغندر قند دریافتی از نقاط مختلف کشور و دستیابی به بالاترین ظرفیت مصرف چغندر با بیش از 3000 تن در شبانه روز، به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ما، بهره‌برداری سال جاری این کارخانه با افزایش ضریب استحصال به 52/5(پنج ممیز پنجاه و دو دهم) درصد همراه با کمترین ضایعات در تولید و پایین‌ترین توقف در خطوط، نشان از کارکرد خوب آن داشته است.

از 200 هزار تن چغندر قند دریافت شده توسط شرکت قند تربت حیدریه زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، حدود 100 هزار تن در قالب پیمان با کشاورزان، 40 هزار تن از غرب کشور و بقیه به صورت پیمان آزاد بوده است.

 

تولید 50 هزار تن شکر سفید

دکتر احسان اژدری مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه با اشاره به تولید حدود 50 هزار تن شکر سفید از محل چغندرقند دریافت شده در سال جاری اظهار کرد: امسال به دلیل کارکرد خوب در بهره‌برداری از چغندر، حدود 1400 تن محصول بیشتر نسبت به سال گذشته تولید شده است.

او ادامه داد: علاوه‌براین نزدیک به 18 هزار تن شکر خام جذب شده است که تا پایان سال تصفیه و عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه همچنین از تولید 26500 تن محصول فرعی در این کارخانه خبر داد و افزود: علاوه‌بر شکر سفید، حدود 9000 تن ملاس، نزدیک به 10000 تن تفاله خشک و حدود 7500 تفاله تر تولید شده است.

او ادامه داد: تمام ملاس تولید شده به شرکت خمیرمایه رضوی و بخش عمده‌ای از تفاله نیز به شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی و سازمان موقوفات ملک تحویل داده شده است.

اژدری، وجود همکاری و همدلی بین کارکنان این شرکت را مهم‌ترین عامل کسب موفقیت در تولید دانست و گفت: با پیگیری و کنترل‌های به موقع و اقدامات اصلاحی صورت گرفته، از ضایعات محصول جلوگیری شده است.

او درباره گستره فروش محصول اصلی کارخانه قند تربت حیدریه گفت: شکر سفید تولید شده، بیشتر در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، تهران، مازندران، یزد، کرمان عرضه می‌شود.

 

بهبود کیفیت شکر از طریق نوسازی و بهسازی تجهیزات

اژدری، تعمیرات به موقع تجهیزات، شناسایی و رفع گلوگاه‌های تولید و نوسازی‌های صورت گرفته را از جمله اقدامات صورت گرفته برای افزایش کمی و کیفی تولید در سال جاری عنوان کرد و افزود: در این راستا نوسازی سالن بسته‌بندی، خرید دستگاه‌های بسته‌بندی جدید و همچنین بهسازی سیستمهای فیلتراسیون و سانتریفوژها، تاثیر مستقیمی بر افزایش کیفیت و کمیت محصول داشته است.

او ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی انجام شده در بخش‌های فنی، کوره‌های بخار، مکانیزاسیون کشاورزی و اصلاحات تابلوهای برق نیز به طور غیرمستقیم در کیفیت شکر تولیدی نقش داشته است.

اژدری افزود: علاوه‌براین، همکاری بخش‌های کشاورزی و تولید برای تأمین به موقع چغندر قند و شکرخام نیز افزایش کمی تولید را به دنبال داشته است.

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی