بهره‌وری صددرصدی خط تولید در کارخانه قند تربت‌حیدریه/ ۳ هزار تن چغندرقند وارد خط تولید شد

چند روزی است هفتادودومین فصل بهره‌برداری کارخانه قند تربت حیدریه با دریافت چغندر قند از حدود هزار و 700 پیمانکار طرف قرارداد این کارخانه از شهرستان‌های استان خراسان رضوی و غرب کشور آغاز شده است و این کارخانه امروز توانست از طریق تعمیرات به موقع و بهینه‌سازی مصرف انرژی به ظرفیت اسمی خود یعنی مصرف 3 هزار تن چغندر در روز دست پیدا کند.

شرکت قند تربت حیدریه یکی از دو شرکت زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در صنعت قند و شکر است که در سال 1400 رتبه نخست کشور در راندمان تولید و رتبه دوم را در درصد عیار چغندرقند در کارنامه خود ثبت کرد.

ظرفیت کارخانه قند تربت حیدریه 3 هزار تن چغندر قند در روز است که به دلیل کافی نبودن چغندر در منطقه، امسال از زمان آغاز فصل بهره‌برداری به صورت میانگین روزانه 2200 تن چغندر وارد خط تولید این کارخانه می‌شود، به همین دلیل این شرکت جذب چغندر از استان‌های غربی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

ارائه خدمات مکانیزه از کاشت تا برداشت به چغندرکاران

دکتر احسان اژدری مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل بهره‌برداری کارخانه، حدود 200 هزار تن چغندر قند از کشاورزان دریافت شود که بیش از 101 هزار تن آن در قالب قرارداد با پیمانکاران است.

او ادامه داد: از ابتدای فصل بهره‌برداری تا امروز، بیش از 45 هزار تن چغندر تحویل کارخانه و بالغ بر 40 هزار تن نیز مصرف شده است. علاوه‌براین در فصل تولید جاری 18 هزار تن شکر خام تصفیه شده است.

مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه با اشاره به خدماتی که این شرکت به چغندرکاران ارائه داده است، اظهار کرد: تامین بذور مقاوم خارجی و توزیع انواع نهاده‌ها همچون کودهای ریزمغذی، سموم حشره‌کش، قرچ‌کش و علف‌کش از جمله این اقدامات به‌شمار می‌رود.

او ادامه داد: علاوه‌براین خدمات مکانیزه از مرحله کاشت تا برداشت از قبیل کاشت چغندر، سم‌پاشی، وجین، چغندرکنی و... ارائه شده است.

 

دریافت چغندر از سراسر کشور

اژدری، استان خراسان رضوی را محل اصلی تامین چغندر قند مورد نیاز کارخانه قند تربت حیدریه عنوان کرد و افزود: بیشتر چغندر قند مصرفی کارخانه از شهرستان‌های تربت حیدریه، تربت جام، فریمان، مشهد، نیشابور، رشتخوار، زاوه تامین می‌شود.

او ادامه داد: برای رسیدن به ظرفیت اسمی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از استان خراسان جنوبی و غرب کشور نظیر استان‌های آذربایجان غربی، همدان و... هم محصول دریافت خواهد شد.

اژدری با بیان اینکه متوسط عیار چغندرهای دریافتی تا به امروز ۱۷.۴۹ بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با آغاز برداشت چغندر از اراضی شهرستان‌های رخ، جام و فریمان، عیار چغندرهای دریافتی افزایش پیدا کند.

 

توسعه سامانه آبیاری نوین تا کشت نشاء چغندر

اژدری، ترویج روش‌های آبیاری نوین در بین کشاورزان و توسعه کشت نشاء چغندرقند را از جمله خدمات جدید این شرکت به پیمانکاران طرف قرارداد دانست.

او ادامه داد: امسال علاوه‌بر توزیع کودهای ریزمغذی با کیفیت در مزارع طرف قرارداد شرکت، بازدید از مزارع توسط کارشناسان خبره بخش کشاورزی افزایش داده شد.

اژدری افزود: در حوزه فنی و تولید هم به منظور تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» شاهد اقدامات جدیدی هستیم که می‌توان به اصلاح سیستم فیلتر ممبران، اصلاح سیستم بسته‌بندی شکر، خرید دو دستگاه سانتریفوژ و نوسازی صفحات فیلتر ممبران پوچ اشاره کرد.

 

کاهش مصرف انرژی تا 20 درصد کمتر از میانگین کشور

او درباره مصرف انرژی در کارخانه قند تربت حیدریه به‌عنوان یکی از شاخص‌های بهره‌وری اظهار کرد: مقدار مصرف انرژی در این کارخانه در سال 1400 معادل 13 گیگاژول به تن و مقدار مجاز آن مطابق استاندارد برای صنایع قند 7/16 (16 ممیز هفت) گیگاژول به تن بوده است.

او با اشاره به کاهش مصرف انرژی در این کارخانه تا 20 درصد کمتر از میانگین کشور گفت: مصرف انرژی کارخانه قند تربت حیدریه در سال جاری هم نشان می‌دهد این مقدار 15/22 (22 ممیز 15) درصد از رقم مجاز مصرف استاندارد کشور کمتر است.

 

لزوم رسیدگی به مشکلات چغندرکاران و کارخانجات قند

اژدری درباره مشکلات چغندرکاران و کارخانجات قند اظهار کرد: قیمت پایین چغندر، کمبود آب، هزینه بالای نیروی کارگری، هزینه بالای ادوات کشاورزی، کمبود دانش کشاورزی در میان چغندرکاران، عدم حمایت دولت از کشاورزان، از جمله مشکلات پیش روی صنعت قند و شکر کشور است.

او با بیان این‌که قیمت‌گذاری چغندر قند باعث شده است کشاورزان از فروش محصول خود مطمئن شوند، گفت: از سویی دیگر رعایت چارچوب و ضوابط ابلاغی توسط کارخانجات موجب پایداری کشت این محصول خواهد شد.

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی