نشست خبری مدیر عامل شرکت قند تربت حیدریه دکتر احسان اله اژدری با اصحاب رسانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، دکتر احسان‌الله اژدری در بازدید اصحاب رسانه از کارخانه قند آستان قدس رضوی در تربت‌حیدریه افزود: ۲۰ درصد از این میزان تولید استان هم به کارخانه قند تربت‌حیدریه اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه قدمت کارخانه قند تربت‌حیدریه به سال ۱۳۲۹ هجری خورشیدی بر می‌گردد، گفت: در خراسان رضوی هفت کارخانه قند وجود دارد که ۲ کارخانه چناران و تربت‌حیدریه در مالکیت آستان قدس رضوی است.
کارخانه بی زیان برای محیط زیست
 
مدیرعامل کارخانه قند تربت‌حیدریه تصریح کرد: با وجود قدمت زیاد، همه ساله هزینه زیادی برای به روز کردن تجهیزات و تاسیسات کارخانه صرف می‌شود که یک نمونه نتایج آن، قرار گرفتن کارخانه در زمره صنایع فاقد زیان به محیط زیست کشور، است.
اژدری تصریح کرد: این بدان خاطر است که بین سال‌های ۹۳ تا ۹۸ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تصفیه خانه، هزینه شد و لذا از سال ۹۹ دیگر این کارخانه در زمره صنایع آلاینده محسوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برق موردنیاز به میزان ۱۱ مگاوات توسط خود مجموعه تولید می‌شود، افزود: امسال نیز مبلغ ۳۶ میلیارد تومان صرف هزینه نوسازی قطعات کارخانه شد و در نتیجه از حیث راندمان تولید، درصد استحصال و کیفیت جزو پنج شرکت برتر کشور قرار گرفته‌ایم.
مدیرعامل کارخانه قند تربت‌حیدریه در ادامه به میزان اشتغالزایی و ظرفیت تولید کارخانه اشاره کرد و گفت: اکنون برای ۳۵۰ نفر اشتغال مستقیم و برای پنج هزار نفر در قالب ۱۷۰۰ پیمانکار، کشاورز و بازرگان، اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.
اژدری مصرف روزانه کارخانه را سه هزار تن چغندرقند اعلام کرد و گفت: این رقم معادل صدرصد ظرفیت اسمی و فصل کاری ما است که از آبان آغاز می‌شود و تا بهمن ماه ادامه دارد و از ۲۵ روز قبل هفتادودومین بهره‌برداری خود را با دریافت چغندرقند به میزان ۷۰ درصد از محصول استان و ۳۰ درصد از دیگر نقاط کشور، آغاز کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: بر این اساس از آغاز فصل کاری امسال تاکنون، ۶۵ هزارتن چغندر جذب و ۵۵ تن از آن را، صرف تولید شکر کردیم. 
مدیرعامل کارخانه قند تربت‌حیدریه میزان تولید شکر پارسال این کارخانه را، ۷۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۳۵ هزار تن آن از محل چغندرقند و ۴۰ هزار تن از شکر خام بود که با دولت تسویه حساب کردیم.
اژدری همچنین گفت: امسال تاکنون ۱۸ هزار تن از محل تصفیه شکر خام و ۷۵۰۰ تن از محل چغندرقند، شکر تولید کردیم و بنا داریم تا پایان فصل کاری، ۲۰۰ هزارتن چغندر تحویل بگیریم که نیمی از آن از محل پیمان و تعهد خود و بقیه از نقاط غرب کشور و پیمان آزاد، تامین خواهد شد. 
 
چالش ها و مشکلات پیش روی صنعت
 
عضو هیات مدیره صنایع همگن خراسان رضوی در ادامه به چالش‌ها و مشکلات کارخانه‌های چغندرقند اشاره کرد و گفت: در خراسان رضوی با چالش بزرگ خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم و لذا چشم‌انداز خوبی برای آینده این واحد‌های تولیدی متصور نیستیم.
اژدری افزود: برای برطرف کردن مشکل باید سیستم آبیاری مزارع چغندرقند به روز شود؛ زیرا اگر این اتفاق نیفتد تولید ما تنها وابسته به شکر خام خواهد بود.
وی وجود دلالان چغندرقند را از دیگر موانع موجود در این صنعت دانست و افزود: مشکل بعدی، کمبود نقدینگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در فصل خرید چغندر است، چون بانک‌ها به سختی تسهیلات در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهند.
وی افزود: اهمیت این موضوع زمانی برای مسوولان بالادستی کشور معلوم می‌شود که بدانند تنها در تربت‌حیدریه برای بالا بردن بنیه مالی کشاورزان حین تولید محصول، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان مساعده در قالب نقدینگی و بذر اصلاح شده خارجی در اختیارشان گذاشتیم و تسویه آن را موکول به زمان خرید چغندرقند قرار دادیم.
اژدری درباره سایر موانع این صنعت هم گفت: در حالیکه شکر سفید را کیلویی ۱۸ هزار تومان باید بفروشیم، نرخ سندیکا ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است، اما دولت این نرخ را قبول ندارد و باید تابع دولت باشیم.
وی تصریح کرد: همچنین با اینکه دولت نرخ شکر خام را کیلویی ۵۵۰ تومان اعلام کرد که البته آن را هم به ۷۳۰ تومان رساند، اما انجمن صنفی ما پیشنهاد داده که باید کیلویی هزار و ۸۵ تومان تعیین نرخ شود که اختلاف این ۲ نرخ هم زیاد است. 
مدیرعامل کارخانه قند تربت‌حیدریه در ادامه گفت: محصول اصلی ما شکر در بسته بندی‌های مختلف است، اما به میزان ۱۰ هزار تن در سال نیز ملاس و تفاله یا خوراک دام تولید می کنیم و نخستین شرکت آستان قدس نیز هستیم که وارد بورس شده ایم.

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی