خودکفايي در توليد شکر طي 3 سال آينده

جری طرح چغندرقند کشور گفت: دولت در قالب یک طرح تلاش دارد کشور طی سه سال آینده به خودکفایی در تولید شکر برسد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، پیمان حصادی اظهار کرد: به ازای هر هکتار چغندرقند 11 هزار متر مکعب آب مصرف و از 200 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر و نیشکر در کشور، 15 میلیون تن شکر تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی با سطح زیر کشت 34 هزار هکتار چغندر و تولید یک میلیون و 670 هزار تن، اولین و بزرگترین تولید کننده چغندرقند در کشور است، ادامه داد: بعد از استان آذربایجان غربی استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
این مسئول خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی با بالاترین سطح زیر کشت چغندر قند و فراهم آوردن زمینه اشتغال، در این زمینه حایز اهمیت و الگوی کشوری است.
مجری طرح چغندرقند کشور در خصوص آب‌بر بودن گیاه چغندرقند گفت: در کشور 6 میلیون هکتار اراضی آبی وجود دارد که 2 میلیون هکتار آن به کشت گندم  و 100 هزار هکتار آن به کشت چغندرقند اختصاص یافته است و از این 100 هزار هکتار چغندرقند، تولیدی معادل تولید گندم آبی و دیم کشور حاصل می‌شود که در مقایسه با سطح و میزان تولید گندم، به ازای تولید 7 میلیون تن چغندرقند، آب زیادی مصرف نمی‌شود.
وی با بیان اینکه از 100 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند کشور، 48 هزار هکتار آن به صورت آبیاری تحت فشار میکرو و نوار تیپ است، بیان داشت: مقرر شده با استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها و ارائه تسهیلات، 52 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند.
حصادی بر لزوم طراحی سایتی که میزان کود تخصصی و محصول تولیدی، پیمان‌ها و قراردادها در آن سامانه لحاظ شود، تصریح کرد: با افزایش قیمت نهاده‌ها میزان مصرف کودهای شیمیایی به ویژه کود فسفات و پتاس کاهش یافته و 50 درصد نیاز خاک تامین نشده است در صورتی که در کشت قراردادی باید نیاز گیاه کامل تامین شود.

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی