تحقق ۹۵ درصدی برنامه‌های استراتژیک شرکت قند تربت حیدریه در ۱۴۰۲

به گزارش آستان نیوز، قند تربت حیدریه یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات است که در سال 1329 تأسیس شد و با ظرفیت دریافت روزانه 700 تن چغندر قند به بهره‌برداری رسید. این شرکت در ادامه توانست از طریق بازسازی و نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه، به ظرفیت مصرف روزانه 3000 تن چغندر قند دست پیدا کند. با توجه به شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «رشد تولید، مهار تورم»، این کارخانه موفق شد تولید شکر سفید را با افزایش تحویل 30 هزار تن چغندر، حدود 38/14 (چهارده ممیز سی و هشت دهم) درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش دهد.
 

تولید 51960 تن شکر سفید در سال 1402
در شرکت قند تربت حیدریه در سال گذشته 36 هزار و 600 تن شکر سفید از چغندر قند، 15 هزار و 360 تن شکر سفید از شکر خام و همچنین در مجموع 29 هزار و 157 تن تفاله خشک حاصل از چغندر قند، تفاله دونم حاصل از چغندر قند و همچنین ملاس از چغندر قند و شکر خام تولید شد.
مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه با اشاره به کسب بالاترین راندمان تولید شکر در کشور توسط این مجموعه طی سال‌های 1399 تا 1402 گفت: در سالی که گذشت 230 هزار تن چغندر قند در 90 روز کاری کارخانه جذب و مصرف شد که این رقم 15 درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده است. 
دکتر احسان اله اژدری اظهار کرد: همچنین حدود 750 میلیارد تومان وجه چغندر قند خریداری شده به طور کامل در بازه زمانی 4 ماهه پرداخت شد.
 

اجرای پروژه‌های نوسازی به ارزش 400 میلیارد ریال
در سال ۱۴۰۲ همزمان با آغاز هفتاد و سومین دوره بهره‌برداری شرکت قند تربت حیدریه، این مجموعه در راستای تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم، پروژه‌های نوسازی خود را به ارزش 400 میلیارد ریال افتتاح کرد.
اژدری درباره اقدامات انجام شده در خصوص طرح توسعه کارخانه قند تربت حیدریه گفت: در این راستا دو دستگاه سانتریفیوژ سیلور سوئدی پخت یک با موتور شرکت زیمنس آلمان با صرف هزینه‌ای معادل 300 میلیارد ریال خرید و نصب شده که با توجه به تحریم بودن کشور برای واردات این محصول، با تلاش و پیگیری‌های بسیار محقق شده است.
او ادامه داد: علاوه‌براین اقداماتی شامل عملیات مربوط به بازسازی و تعمیر دکل گردان دستگاه تخلیه متحرک چغندر توسط کارکنان شرکت و نیز خرید دستگاه بذرکار از ترکیه برای ارائه خدمات به پیمانکاران چغندر طرف قرارداد شرکت صورت گرفته است.
 

افزایش قابل توجه سرمایه شرکت 
قند تربت حیدریه در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌های متعدد توانست از محل تجدید ارزیابی و با اخذ مجوز بورس و مجمع شرکت، افزایش سرمایه خود را از مبلغ 50 میلیارد تومان به حدود 284 میلیارد تومان به ثبت برساند که این اقدام نقش مؤثری در اصلاح ساختار مالی شرکت داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه، اقدامات برای ورود این مجموعه به بازار اول یا دوم سازمان بورس در حال پیگیری است.
 

افتتاح سالن بسته‌بندی تولید
در سالی که گذشت همچنین شاهد افتتاح سالن بسته‌بندی در وزن‌های 1، 5 و 10 کیلویی در این کارخانه بودیم که برای عرضه صنف و صنعت در نظر شده است.
اژدری همچنین از افزایش تنوع در بسته‌بندی شکر در این شرکت قند تربت حیدریه خبر داد و گفت: بدین منظور 4 دستگاه بسته‌بندی با تولید 24 ساعته استقرار یافته است.
 

دستاوردها و موفقیت‌های 1402
این شرکت در سال گذشته دستاوردها و موفقیت‌های متعددی را در کارنامه خود ثبت کرده است که می‌توان به کسب عناوینی همچون واحد برتر تحقیق و توسعه درسال 1401 و نیز واحد پیشرو در همایش نوآوری و تحقیق(نوت یک) در سال 1402 استان خراسان رضوی اشاره کرد.
اژدری گفت: شرکت قند تربت حیدریه علاوه‌بر دریافت تقدیرنامه سه ستاره تعالی سازمانی، به عنوان واحد نمونه اداره کار در سی ‌و چهارمین جشنواره امتنان برای سومین سال متوالی در استان خراسان رضوی، توانست عناوین واحد نمونه صنعتی استان خراسان رضوی برای سومین سال متوالی و همچنین برند برتر نشان تجاری(برندینگ 1402) استانی را برای سومین سال متوالی بدست آورد.
 

انتشار 5 مقاله علمی در سمینارهای داخلی و خارجی
شرکت قند تربت حیدریه در حوزه پژوهش، تحقیق و نوآوری هم در سال ۱۴۰۲ خوش درخشید و توانست مقلات علمی متعددی را در مجلات منتشر کند.
مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه در این باره اظهار کرد: در سال گذشته چندین مقاله در مجلات مختلفی منتشر شد که می‌توان به «ارائه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف سوخت در بویلرها و تفاله خشک‌کن و نیز تأثیرات زیست محیطی طرح‌ها در کارخانه قند» و نیز «دلایل استفاده مزایا و معایب آهک در صنعت قند و شکر و ارتباط بین اندازه سنگ آهک و زمان ماندگاری آن در کوره آهک» اشاره کرد.
او ادامه داد: همچنین علاوه‌بر تدوین کتابچه مدل کسب‌ وکار مدل استروالدر، مقالاتی با عناوین «ارائه مدل برای رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان چغندر قند»، «استفاده از روش ضد عفونی خاک با بخار» و «بررسی فرآیند تولید شکر قهوه‌ای و تأثیرات آن بر سلامت جامعه» منتشر شد.
 

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای 5500 نفر
با ایجاد خط تولید بسته‌بندی شکر در اوزان مختلف در این شرکت، در سال گذشته علاوه‌بر ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود 500 نفر، زمینه اشتغال غیرمستقیم برای 5 هزار نفر نیز فراهم شد.
اژدری با اشاره به عرضه شکر تولید شده در کارخانه قند تربت حیدریه در 10 استان کشور خاطرنشان کرد: این مجموعه در حال حاضر 20 درصد از نیاز استان به شکر را تولید می‌کند.
او همچنین درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که این شرکت در سال ۱۴۰۲ با آن روبرو بود، بیان کرد: به دلیل پیش‌بینی نادرست هواشناسی و ایجاد پدیده ال نینو، بیشتر کشاورزان طرف قرارداد شرکت پیش از موعد نسبت به برداشت چغندر از مزارع اقدام کردند که باعث تراکم در فرآیند تحویل، دریافت بیش از حد ظرفیت مصرف و ذخیره‌سازی نامتعارف چغندر قند شد که همین امر افزایش ضایعات قندی را به دنبال داشت. 

به گفته مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه، در سال ۱۴۰۲ طبق برنامه‌های سند استراتژی شرکت، 95 درصد پروژه‌های تعریف شده، اجرا شده است.
اژدری گفت: سیاست‌های این شرکت در سال گذشته بیشتر بر جذب حداکثری چغندر قند متمرکز بوده که توانستیم عملکرد خوبی را هم ثبت کنیم.

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی