تکرار درخشش شرکت قند تربت حیدریه در حوزه تحقیق و توسعه

برای دومین سال متوالی، قند تربت حیدریه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، از سوی خانه صنعت، معدن تجارت، به عنوان واحد پیش‌رو و برتر تحقیق و توسعه در خراسان رضوی انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به نخستین رویداد نوآوری و برترین‌های تحقیق و توسعه سال ۱۴۰۲ در خراسان رضوی اظهار کرد: در این رویداد انتخاب شرکت‌های برتر بر اساس تحقیقات و نوآوری‌ها، پژوهش‌ها و نیز مقالات علمی چاپ شده در نشریات صورت گرفته است.
دکتر احسان اژدری از پذیرش ۱۶ مقاله علمی و پژوهشی توسط این شرکت در سمینارهای مختلف طی سال گذشته خبر داد و گفت: شرکت قند تربت حیدریه در راستای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش، تعدادی از فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را جذب کرده است.
او ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقات بازار صورت گرفته توسط این شرکت در راستای تنوع بخشی به محصولات بوده که فعال شدن خط بسته‌بندی در اوزان یک، ۲/۵، ۵ و ۱۰ کیلوگرمی از جمله آن به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه، انجام فعالیت‌های پژوهشی برای کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را یکی از علل انتخاب این شرکت به عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه عنوان کرد و افزود: همچنین با اجرای طرحی پژوهشی موفق شدیم ضایعات تولید در بخش گل صافی خلاء را کاهش دهیم.
او ادامه داد: علاوه‌براین، در راستای افزایش تولید و کیفیت و نیز کاهش ضایعات و حجم پساب تولیدی، دو دستگاه سانتریفوژ پخت در کارخانه خریداری و نصب شد.
اژدری افزود: امسال تحقیقات خوبی نیز درباره شیرین‌کننده استویا و تولید اینولین از گیاه چیگوری در این کارخانه انجام شده است.
او از توسعه و ترویج کشت نشاء چغندر قند برای اولین بار میان کشاورزان توسط این شرکت خبر داد و تصریح کرد: این مهم با هدف کاهش مصرف آب و سموم کشاورزی صورت گرفته است.
اژدری ادامه داد: در کنار فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در مزارع، از روش‌های مختلفی برای افزایش راندمان در هکتار برداشت چغندر و کاهش مصرف آب به ازای هر تن تولید استفاده شده است.
او افزود: امسال همچنین شاهد بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای سیستم آبیاری هوشمند کشاورزی برای کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی پیمانکاران طرف قرارداد شرکت بوده‌ایم.

گفتنی است، قند تربت حیدریه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع غذایی و کشاورزی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که در سال ۱۳۲۹ تاسیس شد و با ظرفیت دریافت روزانه ۷۰۰ تن چغندر قند به بهره‌برداری رسید که در این‌سال‌ها به ظرفیت دریافت روزانه به ۳۰۰۰ تن چغندر رسیده است.
در حال حاضر نیز شکر سفید تولید شده در این شرکت در ۱۰ استان همچون خراسان جنوبی، یزد، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و... عرضه می‌شود.

اخبار

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی